Saturday, May 21, 2016

سفر زمینی به ارمنستان و گرجستان

مسیر سفر ما از تبریز به ایروان ارمنستان و تفلیس و سپس باتومی گرجستان و برگشت از مرز بازرگان

بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی           صوفی نشود صافی، تا در نکشد جامی

درود بر همه عاشقان سفر (اول ایرانگردی و بعد جهانگردی)
بعد از دوبار سفر زمینی به ایروان کشور ارمنستان ، اینبار تصمیم گرفتیم پا فراتر بگذاریم و به صورت زمینی و با ماشین شخصی از کشور گرجستان هم دیدن کنیم. در طی این سفر تجربیاتی به دست آمد که با خود تصمیم گرفتم برای شما هم نقل کنم که شاید مطالعه آن قبل از سفر زمینی به دو کشور ارمنستان و گرجستان به شما کمک کند.
سفر ما در تاریخ 27 اسفند 94 ساعت یک بعد از ظهر از تهران با دو ماشین سمند کاپوتاژ شده، آغاز شد (دلیل انتخاب این ساعت این بود که با توجه به راه تقریبا 24 ساعته تا ایروان، بتوانیم بعداز ظهر در ساعت مناسبی به ایروان برسیم تا برای پیدا کردن جا مشکلی نداشته باشیم و دلیل انتخاب دو ماشین یکسان این بود که مقداری با خودمان لوازم یدکی که به درد هر دو ماشین میخورد بردیم).
در شهر زنجان برای خوردن شام و خرید آجیل،نان، تخمه آفتابگردان بو داده و پسته توقف کردیم.(این اقلام در ارمنستان یا خیلی گران تر از ایران است و یا اصلا نیست).

نقشه گردشگری آذربایجان که مسیر منتهی به نوردوز را نشان میدهد

در توقف بعدی در شهر صوفیان اقدام به خرید ارز (دلار و درام واحد پول ارمنستان) کردیم.

یکی از صرافی های صوفیان
برای سفر زمینی به ارمنستان حتما از صرافی ها درام (50000 تا 60000 درام) برای ویزای لب مرز و هزینه های ورود به خاک ارمنستان و بیمه ماشین و غذای بین راه بخرید. هزینه های اولیه شما در ورود به ارمنستان (به غیر از هزینه تقریبی 600 هزار تومانی کاپوتاژ ماشین و گواهینامه بین المللی که در ایران انجام میدهید ) بدین شرح است:
·         24000 درام هزینه ورود به خاک ارمنستان
·         3000 درام ویزای هر نفر
·         6000 درام پول بیمه ماشین
ساعت یک شب در هنگام رسیدن به مرز نوردوز بعد از خرید سیم کارت ارمنستان ویوا سل  به قیمت 10000 تومان متوجه شدیم برگه کاپوتاژ یکی از ماشینها در تهران جا مانده و طبق گفته کسی که مسئول چک کردن برگه های کاپوتاژ بود، باید تا صبح صبر میکردیم.

مرز نودوز یا نوردوز

شب را در سیه رود خوابیدیم و صبح کپی برگه ای که از طریق تلگرام دریافت کرده بودیم در یک کافی نت گرفتیم و بعد از پر کردن باک خودرو هایمان (باک ماشین را تا خرخره پر کنید  چون لب مرز نوردوز بنزین با قیمت لیتری 2500 خرید و فروش میشود و گاهاً اصلا بنزینی درکار نیست)

پس از پرداخت عوارض نفری 25000 تومانی و رد شدن از گیت ایران و رد کردن پل روی رودخانه ارس وارد خاک ارمنستان شدیم وبا عده زیادی که منتظر بودند مواجه شدیم.

شلوغی مرز نوردوز

این را بگویم که پروسه رد کردن ماشین زیاد طول میکشد و چیزی حداقل 3 تا 4 ساعت طول میکشد. تازه اگر همه چیز خوب رود (من یکبار عید فطر چیزی حدود 8 ساعت لب مرز نوردوز گرفتار خرابی سیستم کامپیوتری آنها بودم)
در طرف ارمنی سربازها و یک خانم که ظاهرا مسئول بهداشت است دمای بدن شمارا با یک دستگاه چک میکند، ایستادند و بعد از آن نوبت بازرسی میرسد و از همینجا رشوه گرفتن سربازان ارمنی شروع میشود که حتی برای پایین نریختن وسایل شما هم از شما پول میگیرند (مبلغ 2000 درام برای دو ماشین با اکراه راضیشان کرد) .
ورود به خاک ارمنستان شامل ویزا میشود(لب مرز فقط ویزای یک بار مصرف 21 روزه ارمنستان یا سینگل به مبلغ 3000 درام صادر میشود و اگر ویزای مولتی پلای ارمنستان یا چندبار ورود میخواهید باید از طریق سفارت ارمنستان در تهران اقدام کنید که البته در ادامه خواهم گفت که برگشت دوباره به خاک ارمنستان بعد از سفر به گرجستان اصلا به صرف نیست و شما از همان ترکیه برگردید بهتر است) پیشنهاد کلی من در مورد گرفتن ویزا این است که اگر تهران هستید یک نفر از قبل ویزا را داخل سفارت ارمنستان در تهران بگیرد که کارتان سریعتر راه بیافتد. برای گرفتن ویزا باید لب مرز یک فرم پر کنید که نمونه فرم و روش پرکردن در اینجا  قابل مشاهده هست.(اگر انگلیسی بلد نیستید،این مرحله هم با رشوه حل میشود و مامور مرزی با پول شیرینی خودش این فرم را برای شما پر میکند)

مرز نودوز یا نوردوز

پس از رد کردن مرز و بیمه کردن ماشین (درست بیرون همین محوطه قرار دارد) به مبلغ 6000 درام راهی جاده نوردوز ایروان شدیم . این جاده کلا جاده بسیار زیبایی است و ولی بسیار ناهموار و پر از چاله و چوله و در برخی جاها تقریبا بدون آسفالت است(لاستیک ماشین ما یکبار روی یک تکه بتن! رفت ولی خوشبختانه به خیر گذشت)و عملا شما بیشتر 70 کیلومتر برساعت نمیتوانید در این جاده برانید و البته تاکید میکنم که محدودیت سرعت در جاده های ارمنستان 80 و داخل روستاها و شهرهای این کشور 40 کیلومتر است . راههای ارمنستان با دوربین هایی کنترل میشود که 50 متر قبل از هر دوربین تابلوی آبی علامت دوربین ¹ را میبینید.

دوربین جاده های ارمنستان

اگر اهل شراب هستید در راه شراب فروشان محلی، شرابهای خوبی دارند و به قیمت لیتری 1000 درام به شما شراب هایی با طعم انگور و آلبالو و انار میفروشند. این شرابهای دست ساز در ایروان به سختی پیدا میشود و خوب است همینجا بخرید و با خود ببرید (شرابهای شرکتی ارمنستان هم با همین قیمت هستند اما مزه آب میدهند)

شراب فروشان محلی

در جاده نوروز ایروان

یکی از مناظر زیبای جاده نوردوز- ایروان

پس از عبور از اولین شهر به نام مقری و چند شهر کوچک دیگر، به شهر گوریس رسیدیم. آنجا به دنبال رستورانی بودیم که پیدا کردیم اما دیر بود و غذا تمام شده بود به یک رستوران کنار جاده ای رفتیم که هتل هم بود و پس از صرف غذا تصمیم گرفتیم شب را همانجا سپری کنیم.

سوپر مارکت گوریس ارمنستان

کافه ای در گوریس ارمنستان
 جایش تمیز بود ولی به دلیل اینکه در آن فصل (عید نوروز) مسافر کم است و انرژی هم گران است برایشان صرف نمیکند سیستم گرمایش یک هتل را برای دو اتاق روشن کنند و اتاققها آبگرم نداشتند  و با هیتر گرم میشدند. در گوریس برای دو اتاق 3 تخته 30000 درام پرداختیم و سال نو را هم فردا صبح همانجا تحویل کردیم و پس از صرف صبحانه به  سمت ایروان راه افتادیم.

هتلی در گوریس ارمنستان

در راه برف زیادی بارید بود و درجاهایی از جاده کولاک بود ولی عموما برف روبی شده بود و نیازی به استفاده از زنجیر چرخ در جاده نشد. این موضوع را خدمتتان بگویم که کیفیت جاده ها نوردوز به ایروان با جاده های روستایی دور افتاده ما هم قابل مقایسه نیست و پر از چاله چوله های وحشتناک و ترک خوردگی های عجیب و غریب است(لاستیک ماشین ما در کاپان روی یک تکه سیمانی بزرگ رفت ولی به خیر گذشت)

در ارتباط با رزرو و کرایه خانه و آپارتمان در ارمنستان (ایروان) بگویم که ما قبل از راه افتادن از طریق سایت ایروان آپارتمان سراغ گرفته بودیم و با بعضی از دلالها که نرم افزار واتزآپ داشتند صحبت کردیم و متوجه شدیم که قیمت خانه هایی که در روزهای عادی شبی 50$ بوده الان 150$ شده(قیمت کرایه خانه در ارمنستان عید خیلی بالا میرود) و البته دلالهای سایت ایروان آپارتمان همگی مافیا و بعضا دروغگو هستند. ما قبل از راه افتادن با یکی از دوستان ارمنی به نام کارو که انسان خیلی خوبی بود صحبت کردیم (در سفرهای قبلی باهاش آشنا شده بودیم) و به او در ایروان زنگ زدیم و او هتلی به نام میامی با اتاقهای دو خوابه به ما معرفی کرد که با صبحانه شبی  50$ میداد به ما معرفی کرد اما دوستان من به دلیل موقعیت آن نپسندیدند (دور از دیسکو ها و مکانهای دیدنی مرکز شهر بود) به همین خاطر بعد از خوردن پیتزا در یک رستوران ایتالیایی به گشتن دنبال خانه در ایروان ادامه دادیم تا اینکه از طریق دلالها خانه ای دوخوابه با قیمت شبی 100$ در مرکز شهر کرایه کردیم و برای سه شب 300$ نقداً به او پول دادیم. این را بگویم که اصلا خانه بزرگ و تمیزی نبود صرفا به خاطر موقعیت مکانی آنرا تحمل کردیم (ملحفه های آن به حدی کثیف بود که زرد شده بودند و موهای نفر قبلی هنوز روی بالشها بود) حتما با خودتان ملحفه سفید همراه داشته باشد.ضمنا آپارتمانهای ارمنستان به دو دسته تقسیم میشوند، یکی آپارتمانهای زمان کمونیستی که بسیار زمخت و بی روح ولی محکم هستند و در همه جای شهرها دیده میشوند ودیگری آپارتمانهای تازه ساخت مدرن.

این سه شب و چهار روز را به رفتن دیسکو و رستوران و و مکانهای دیدنی و تاریخی گذراندیم و اکثرا هم برای مسیرهای کوتاه از تاکسی استفاده میکردیم(تاکسی در ایروان گران نیست و شما میتوانید به تمام نقاط شهر به صورت دربست با 800 درام و نهایتا در نیمه شب با 1000 درام بروید)

میدان جمهوری یا ریپابلیک ایروان

شراب و کنیاک آرارات

هتل متروپل ایروان

کلیسایی در ایروان

میدان جمهوری یا ریپابلیک ایروان

موضوع مهم در ارتباط با دیسکوهای ارمنستان(ایروان):
دیسکوهای ایروان برای ما ایرانی ها به دو دسته ایرانی و ارمنی تقسیم میشوند.
معمولا تاکسی های ارمنی که شمارا به دیسکوها میبرند از دیسکو کمیسون (2000 تا 3000 درام) میگیرند و شما لازم نیست به آنها پول بدهید.
دیسکوهای معروف ایرانی ارمنستان آیس ،ماساکاراد،لاکی و .... که البته به غیر از دی جی و رقص اکثرا مکانهایی برای انتخاب زنان بدکاره و خراب است و 95 درصد اینجور دیسکوها مردان مجرد ایرانی و تنها 5 درصد خانواده های  بی اطلاع از وضعیت اینجور دیسکوهاست. افراد دیسکو هم شامل بادیگاردهای غول پیکر دیسکو ، مشروب فروشان بار و نهایتا اکثرا زنان و دختران خراب که به دنبال مشتری هستند. در بعضی دیسکو ها مانند آیس تعداد اینجور زنان بدکاره گاهی بیشتر از مردان میشود. ورودی اکثر دیسکوها ارمنستان با یک شات مشروب ( ودکا ) رایگان 5000 درام است و اگر مشروب اضافی داخل دیسکو نخورید و برای دختران دیسکو چیزی سفارش ندهید ، پول بیشتری از شما دریافت نمیشود.

دیسکو آیس ایروان
 دیسکو لاکی ایروان

خلاصه کلام اینکه به نظر شخصی من دیسکوهای ایرانی ارمنستان( هر چه قدر هم که تبلیغ کنندگان دیسکو بگویند برای خانواده جای وی آی پی داریم و....) جای مناسبی برای خانواده ها نیست و اگر شما حتی با دوست دخترتان به این دیسکوها بروید 10 دقیقه از شدت بوی سیگار و صحنه های شنیع بیرون خواهید آمد(مگر آنکه بخواهید یک گوشه بشینید و اینجور صحنه ها را ببینید). ولی برای پسران مجرد بگویم دیسکو های ایرانی ارمنستان پر است از افراد اراذل و اوباش مست و محافظان بیرحم . در بیرون دیسکو افراد دیسکو با مهربانی شمارا به داخل راهنمایی میکنند ولی بعد پرداخت ورودی موقع داخل رفتن آنقدر شلوغ هستند که از در دیسکو داخل نمیتوانید بروید بر میگردید دم در و به مسئول دیسکو میگویید جا نیست و لطفا پول ما را پس بدهید. مسئول دیسکو هم با کمال خونسردی به شما میگوید یا برو داخل لذت ببر و یا برو بیرون. چول هم پس نمیدهیم!!! به همین راحتی مبلغ ناقابل نفری 5000 درام داخل پاچه مبارک شما رفته است(اتفاقی که دقیقا برای ما در دیسکو کلاهبردار منوتو ایروان ارمنستان افتاد و پیشنهاد میکنم به این دیسکو به هیچ وجه نروید چون شخصا دیدم چگونه چند نفر ایرانی توسط بادیگاردهای دیسکو لت و پار شدند)

دیسکو منوتو ایروان

من شخصا علاقمند نوشیدن کمی مشروب و گرم شدن و رفتن به دیسکو جهت رقصیدن هستم اما برای دوستانی که هوس کردند دخترهای دیسکو را به خانه ببرند بگویم که این دختران همگی فاحشه و بعضا مریض روحی و جسمی هستند (شخصا یکی از این زنان را در دیسکو دیدم که چند بار رگ دست خودش را زده بود) و خوابیدن در کنار آنها مناسب شخصیت هیچ فردی نیست و پول 20000 تا 40000 درامی که به آنها میدهید بعد از انجام عمل قطعا پشیمان خواهید شد نه به خاطر پول بلکه به خاطر احساس پوچی و همچنین امکان ابتلا به بیماری مقاربتی، ایدز و ....

ایروان چند دیسکو استریپ دنس هم دارد که شما با میلغ ورودی 5000 الی 7000 درام برای هر نفر داخل میروید و دختران رقصنده جلوی شما برهنه میشوند وبعضا حرکات ژانگولر!! هم انجام میدهند و شما به آنها شاباش میدهید(شاباش را از مسئول دیسکو تهیه میکنید و اجازه ندارید پول نقد به آنها بدهید) در خلال رقص میله گاهی دختران با شما هم میرقصند و پیشنهاد رقص خصوصی به شما میدهند و وقتی به من پیشنهاد شد من از روی کنجکاوی پرسیدم به چه قیمتی؟ و دختر رقصنده به من گفت 20000 درام و من به شوخی گفتم چه قدر زیاد!!! و او سریع گفت باشه 10000 درام و معلوم شد با قیمت کمتر هم حاضر است رقص خصوصی کند(البته شاید هم نه چون من نخواستم). این را هم بگویم که گرفتن عکس و فیلم در این دیسکوها ممنوع است و به شدت برخورد میکنند. شخصا دیدم یک گروه ایرانی را به خاطر این قضیه بیرون کردند.

دیسکو استریپ در ارمنستان

و اما دیسکو های ارمنی و روسی ارمنستان را اکثرا باید با خود ارمنی ها بروید وگرنه مرد ایرانی مجرد به ندرت راه میدهند (مثلا صاحبخانه یا دلال خانه ها هم گاها اینکار را برای شما میکنند) بعضا محیط آنها بهتر از دیسکوهای ایرانی است.

اما در کل دیسکوهای ارمنستان جای مناسبی برای دختران تنها و خانواده های سنتی و متعصب ایرانی نیست.

دیسکو ارمنی در ایروان
یک کلاب(به قهوه خانه بیشتر شبیه بود) مخصوص بانوان هم در خیابان آبویان دیدم.

کلاب مخصوص بانوان در ایروان

کازینو شانگریلا معروف را هم در هنگام خروج از ایروان دیدیم.که اتفاقا کلی هم کنسرت ایرانی داشتند ولی ما وقت نداشتیم.

کازینو شانگریلا ارمنستان

در ارمنستان غذا،مشروب،تاکسی و... بسیار ارزان است و تاکسی ها اکثرا گازسوز هستند و در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته به شما خدمات میدهند.
همچنین چندین فروشگاه 24 ساعته ساس و هرا سیتی که دارای صرافی های 24 ساعته هم هستند به شما خدمات میدهند و این موضوع تا حد زیادی خیال شمارا راحت میکند.
از مراکز معروف خرید ایروان دایما گاردن مال است که میتوان گفت بزرگترین و شیکترین بازار ایروان است.

دالما گاردن مال

فروشگاه ساس

و اما مبلغ برخی خوراکی و غذا در ارمنستان بدین شرح است(قیمتهای حداقلی یعنی شروع از این قیمتهاست و شاید گرانتر باشد): +عکس قیمتها و کاتالوگ رستوران

·         یک شیشه شراب از 900 درام
·         یک شیشه کنیاک آرارات از 2000 درام
·         یک کیلو کگوشت گاو چرخ کرده از 2500 درام
·         یک کیلو گوشت خوک از 1500 درام

قیمتها و اقلام موجود در ایروان را میتوانید همراه با قیمت اینجا ببینید:
همینجا اقلامی که کمتر در ارمنستان یافت میشود یا گرانتر از ایران هستند را اسم میبرم که اگر خواستید همراه ببرید:
1.       نان ایرانی
2.       چایی (چایی های خاص که شاید شما هم مثل من دوست داشته باشید یک لیوان از آن بخورید)
3.       پسته
4.       آجیل
5.       تخمه شور بوداده آفتابگردان
6.       خیارشور(مزه خیارشور آنها شیرین است!!! در واقع خیار شیرین است)
7.       گوشت حلال گاو و گوسفند (اگر مذهبی هستید میتوانید در هر فروشگاهی گوشت حلال مرغ پیدا کنید)
8.       توالت ایرانی و شلنگ (یا عادت کنید خودتان را با دستمال پاک کنید(میتوانید دستمال را خیس کنید) یا آفتابه ببرید)

در کنار منزلمان یک مغازه میوه فروشی بود که سبزه سفره هفت سین میفروخت برایم جالب شد و از او علت را پرسیدم گفتند که آنها هم با عوض شدن فصل این رسم را دارند و گندم سبز میکنند.

رسم  سبز کردن  سبزه در ارمنستان

نکات مهم و ضروری در مورد سفر به ارمنستان:
مسئله بعدی رانندگی در ارمنستان است. در ایروان رانندگان ارمنی به افراد پیاده احترام میگذارند ولی لطفاً وقتی نوبت ایستادن شماست ، بیاستید و مثل ایران وقتی چراغ عابر قرمز است وسط خیابان راه نیافتید.

ارمنیها در کل آدمهای خوبی هستند ولی به افراد ارمنی که فارسی صحبت میکنند،اطمینان بیجا نکنید.
پیشنهاد من برای سفر زمینی این است که یکبار با تورهای زمینی و یا بدون ماشین خودتان به ایروان بروید (لب مرز نوردوز ماشینهای کرایه ای به مبلغ 100 دلار شمارا به ایروان میبرند که البته ماشینهای مدل بالا کرایه بیشتری میگیرند).
نقشه های گوگل ارث یا دیگر نقشه های جی پی اس را به صورت آفلاین همراه داشته باشد و یک موبایل مجهز جی پی اس دار هم حتما همراهتان باشد و از قبل یکبار مسیر را داخل آن مرور کنید و این کار شما را تا حد زیادی از پرسیدن از مردم محلی بی نیاز میکند و جلوتر خواهم گفت ما با داشتن یک عدد سیمکارت کشورهای ارمنستان و گرجستان چگونه بی نیاز از هرگونه سوال از افراد محلی شدیم.

نقشه شهر ایروان

در زمستان و عید نوروز اگر به ارمنستان سفر میکنید حتما ضد یخ حتی داخل شیشه شور ماشین هم بریزید و حتما حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید. در راه بارها و بارها کولاک دیدیم. لباس گرم هم همراه ببرید (عید نوروز در ارمنستان مثل زمستان تهران است)

اما در تابستان قضیه کلا فرق میکند و تفریحات آبی مانند آکوا پارک(پارک ابی) هتل آکوآ تک ، دریاچه سوان و استخرهای روباز پیشنهاد میشود. در میدان ریپابلیک  (جمهوری) ایروان موسیقی کلاسیک همراه رقص فواره ها همراه با نور پردازی عالی در شبهای تابستان دیدنی است.

بلیط ورودی به پارک آبی ( آکوآ پارک ) ایروان بین 6000 تا 10000 درام است که بسته به امکانات مورد نیاز شما (تشک، چتر آفتابی و...) قیمت بلیط تغییر میکند اما یکبار رفتن آن را پیشنهاد میکنم.

شهرآبی آکوآتک ایروان

در فصول سرد سال هم آکوآتک در یک محیط بسته و با سرسره ها و استخری کوچک پذیرای شماست.

شهرآبی آکوآتک ایروان در زمستان

دریاچه سوان هم در تابستان محلی برای تفریحات آبی و کشتی سواری و خوردن ماهی تازه صید شده از این دریاچه است.

یک تله سیژ هم در راه سوان هست که مناظر فوق العاده ای دارد و پیشنهاد میشود حتما بروید.
تله سیژ و تله کابین ایروان ارمنستان

هتلهای ارمنستان همگی فقط صبحانه رایگان دارند و در تورها نهار هم با گشت شهری به شما ارائه میشود.

در ایروان شما احتمال دارد به مبلغان دین مسیحیت برخورد کنید که به شما بروشور،کتاب انجیل، مموری حاوی تبلیغات و ... میدهند که در برگشت به ایران از مرز نوردوز از شما خواسته میشود که آنها را تحویل دهید. ما در بازار ورنیساج (شنبه و یكشنبه بازاری در نزدیكی میدان جمهوری) ارمنستان به آنها برخوردیم که خود را امریکایی های مسیحی معرفی کردند و به ما بروشور و مموری دادند که مموری آن هرکاری کردم فرمت نشد و گویا قفلش کرده بودند!!
تبلیغات دین مسیحیت در ارمنستان

راستی پیشنهاد میکنم بازار بزرگ و روباز ورنیساج ارمنستان که از معروفترین مراکز خرید ارمنستان است که مورد استقبال زیاد گردشگران و محبوب جهانگردان است، دیدن کنید. این بازار که بازار هنر و صنایع دستی است آخر هفته‌ها (شنبه و یكشنبه) در نزدیكی میدان جمهوری (ریپابلیك) تشكیل می‌شود .

بازار بزرگ ورنیساج ایروان ارمنستان

با وجود مرز مشترک ارمنستان با ترکیه و آذربایجان، به خاطر مسئله نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی و مسئله قره باغ ارمنستان با آنها رابطه ندارد و مرزهای آنها کاملا بسته است (گاهاً با هم در جنگ نیز هستند)  اما کلا ارمنی ها و دولت ارمنستان با آذری های ایران مشکلی ندارند و با آذری های ما برخورد بدی ندارند.

یک ارتشی ارمنستان در کنار ماشین ارتش ارمنستان

مردم ارمنستان انسانهای بی حاشیه ای هستند و مادامی که کاری به کار آنها نداشته باشید با شما کاری ندارند. زنان و دختران ارمنی اکثرا خوش اندام هستند و لباسهای خوب میپوشند و در بازار کار نقش مهمی دارند. ضمناً مسئله ازدواج ما با آنها مسئله ای تقریبا غیر ممکن است چون نه دین و نه روش تربیت و زندگی آنها با ایرانیها همخوانی ندارد. این داستان زمانی ممکن میشود که شما روش زندگیتان را عوض کنید و ارمنی یاد بگیرید.

اما برعکس مردان ارمنی خیلی به خودشان توجه نمیکنند و اکثرا چاق و شلخته و بیخیال هستند.
بعضی از مردان و زنان ارمنی زیاد و در حد افراط سیگار میکشند . مسئله کشیدن سیگار در ارمنستان یک مقدار آدم را اذیت میکند. شما همه جا افراد سیگاری میبینید و تقریبا در هیچ کجا کشیدن سیگار ممنوع نیست ( حتی در استخر سرپوشیده جایی برای کشیدن سیگار درست کرده بودند). سیگار در ارمنستان ارزانتر از ایران است.
ویوا سل و بیلاین از اپراتورهای معروف ارمنستان هستند و نمایندگی و شارژ آنها تقریبا همه جا پیدا میشود.

اگر لب مرز سیمکارت بینام خریدید، میتوانید در ایروان با در دست داشتن پاسپورت ، سیمکارت بینام را به نام خود کنید.
ما در نزدیکی میدان جمهوری نمایندگی ویواسل را پیدا کردیم و سیمکارتهایمان را به نام خود کردیم و همانجا بسته های اینترنتی بدون محدودیت حجمی و مکالمه خریدیم که خیلی به صرفه تر است.

نمایی از خیابان آبوویان

نمایی از جاده های ارمنستان قبل از ایروان

گذر از ایروان ارمنستان و حرکت به سمت گرجستان

در راه همانطور که گفتم از دریاچه سوان هم رد میشوید و در فصل تابستان میتوانید کشتی سواری و خوردن ماهی را در کنار آن تجربه کنید.

پس از سه شب اقامت، ایروان را به مقصد تفلیس ترک کردیم. در این مسیر که جاده اش بهتر از بقیه جاده های ارمنستان بود ازدریاچه سوان، شهر دلیجان و چند شهر و روستای دیگر رد شدیم که دیلیجان ارمنستان به نظر شهر خوب و تمیزی میرسید و در جاده هم چند مجسمه زیبا و معبد قرار داشت.

پس از طی مسافت حدود 280 کیلومتری به مرز گرجستان و ارمنستان رسیدیم که دوباره از ما چیزی حدود 30000 درام دیگر بابت ترک خاک دوباره از ما گرفتند که 24000 درام آن معلوم نشد چه بود و آخر هم نفهمیدیم چرا گرفتند؟!؟!؟! یکی از ایرانیان به من گفت که این پول را نباید میدادید و ظاهرا او با داد و فریاد این پول را نداده بود.
24000 درام اضافه در روزی که مارفتیم معادل تقریبا 180000 تومان و برای دو ماشین چیزی حدود 360000 تومان استو پول کمی نیست. اینکه در مرز یک مملکت به راحتی این پول را دستی از شما میگیرند و شما نمیدانید این پول بابت چیست جای تعجب دارد!!

مرز ساداخلو ارمنستان گرجستان

از دوستانی که تجربه ترک خاک ارمنستان به سمت گرجستان رادارند خواهش میکنم راهنمایی کنند.

در کل مسئله گرفتن رشوه و پول زور در ارمنستان زیاد دیده میشود و ظاهرا روال کار آنها شده است. من شخصا از یکی از مرزبانان کشورمان شنیدم که گفت اگر ماموران ارمنی خواستند از شما اخاذی کنند آنها را تهدید به رفتن کنسولگری ایران کنید و از آن حساب میبرند. (البته همه اینها شنیده هاست و برای من که تجربه دادن پول زور نداشتم ثابت نشده است)

ورود به خاک گرجستان

پس از رد شدن از گیت ارمنستان و رسیدن به گیت گرجستان فهمیدم تنها مرزی که تمام بار مسافران را پایین میریزند و تا فی خالدون آدم را میگردند مرز ایران با بقیه کشورهاست و دیگر کشورها این کار باهم را نمیکنند. حتی ما هم که تبعه ایران بودیم بارمان داخل ماشین ماند و و فقط با نشان دادن پاسپورت و زدن مهر ورود از مرز رد شدیم و هیچ کدام از طرفین  بارها را پایین نریختند و در چمدانها را باز نکردند. صرفا فقط یک نگاه اجمالی به صندوق عقب انداختند و طرف گرجی از ما پرسید که آیا پولی بیشتر از 200 هزار دلار و یا دارو و الکل برای اظهار کردن دارید یا خیر ک ما هم گفتیم نه و قضیه تمام شد.
پس از ورود به خاک گرجستان متوجه شدیم که کشور گرجستان نسبت به ارمنستان سیستم مدیریتن قویتر و اوضاع اقتصادی مردم تا حدی بهتر است.گیت مرزی گرجستان زیباتر و  ماموران مرزی گرجی منظم تر و حتی توالت های گیت مرزی آنها بسیار تمیز بود.

مرز ساداخلو

در ورودی گرجستان نوشته ای جهت اطلاع پناهندگان به خاک گرجستان به چند زبان مختلف (از جمله فارسی) به چشم میخورد.

نوشته ای  در مرز ساداخلو جهت اطلاع پناهندگان به خاک گرجستان

در خاک گرجستان (مرز و شهر ساداخلو) شرایط بیمه کردن اتوموبیل را پرسیدیم  و آنها گفتند که اینجا این امکانات وجود ندارد و باید در تفلیس اینکار را انجام دهیم و این خود کمی مارا نگران کرد، چرا که باید بدون هیچ بیمه ای تا تفلیس میرفتیم و اگر تصادفی میشد واقعا نمیدانم چه اتفاقی میافتاد.
به هر حال هنگام توقف در شهر ساداخلو (اولین شهر بعد از مرز) سیمکارت (جئو سل) و مایحتاج راهمان را خریدیم و همینجا متوجه شدیم که قیمتها کمی از ارمنستان گرانتر است نمونه قیمتها :

نمونه فاکتور یک خرید عادی در تفلیس

نمونه قیمتها در یکی از سوپرمارکتهای تفلیس بر حسب لاری گرجستان

آبجوی ناشاختاری متعلق به گرجستان و خیلی معروف است

یک نفر هم که کمی آذری بلد بود مخ ما را خورد تا از ما پول بگیرد (من هم ازش عکس گرفتم) کلا در گرجستان گداهای الکلی زیاد به چشم میخورد و ما در تفلیس هم به آنها برخورد کردیم که از ما پول و سیگار میخواستند.

گدا در ساداخلو

گدا در تفلیس

بنزین در گرجستان تقریبا هم قیمت ارمنستان است( لیتری تقریبا 3000 تومان) و شرکتهای بهتر و معتبرتری بنزین ارائه میکنند.  ما از بنزین سوپر (گرانترین بنزین) شرکت روم پترول استفاده کردیم و خیلی راضی بودیم.

بنزین در گرجستان

برای زدن بنزین میتوانید برای اوپراتور پمپ بنزین قیمت یا لیتراژ تعیین کنید( مثلا ما تعیین میکردیم که برای ما 60 لاری بنزین سوپر بزن) و بعد از زدن بنزین به شما فاکتور ارائه میشود.
نمونه فاکتور یک پمپ بنزین در تفلیس

فاصله از ساداخلو تا تفلیس زیاد نبود ( حدود هفتاد کیلومتر) و خیلی زود به این شهر بزرگ (تفلیس) رسیدیم.

رزرو و کرایه خانه و آپارتمان در گرجستان
اینبار یکی از دوستان قبلا از طریق سایت بوکینگ خانه هارا رزرو کرده بود و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای کرایه کردن خانه و آپارتمان در تمام کشورها سایت Booking  است که البته از طریق این سایت شما تنها خانه هایی که پیش پرداخت نخواهند یا قابلیت کنسل رایگان داشته باشند را میتوانید رزرو کنید و دوست ما چون اکانت همراه با مستر کارت داشت ما میتوانستیم هر خانه ای که بخواهیم رزرو کنیم که البته شما باید در انتخاب خانه ها دقت کنید چون باید قبل رسیدن زمان موعود آن خانه را (اگر نمیخواهید) کنسل کنید وگرنه جریمه میشوید که ما در دو مورد خانه هایی را که رزرو کرده بودیم خوشمان نیامد و مجبور شدیم چیزی حدودی 200 دلار بابت کنسلی پرداخت کنیم. اما این را بگویم که با این حال باز هم رزرو خانه از طریق این سایت مطمئن ترین و راحت ترین راه ممکن برای رزروی خانه است و به نفع شماست.

توضیحات بیشتر در ارتباط با رزرو از طریق سایت بوکینگ booking.com: از یکی از سایتهای فارسی
برای کسانی که ویزا و مسترکارت ندارن بعضی از هتل ها در این سایت بدون کارت اجازه رزرو میده

اگر کارت داشته باشین پول از حساب شما کم نمیشه تا روز اول اقامت شما اگر خودتونو نشون ندین در روز اول اقامت اون موقع پول کم میشه از حساب شما

در مورد هزینه کنسل اونهایی که رایگان زده FREE cancellation یعنی تا روز اخر هم اگر کنسل کنی پولی کم نمیشه ولی برای بقیه هتل ها بسته به قانونشون متفاوته( Special conditions )یکی میگه تا 2 روز قبلش رایگان و بعد از اون شامل هزینه کنسل کردن میشه

unrefundable
یعنی تحت هیچ شرایطی قابل کنسل کردن نیستش و باید کل هزینه رزرو رو بدین البته در روز اول اقامت شما در هتل
در حالت کلی سایت booking.com هزینه اقامت روز موقع رزرو از حساب شما کم نمیکنه موقع رزرو و فقط اگر تا روز اول اقامت خودتونو نشون ندین اونموقع با استفاده از اطلاعات کارتتون پول رو از حسابتون کم میکنه

هر مشکلی با کارت داشته باشه چه به لحاظ اعتبار چه موجوی از طریق ایمیل به شما اطلاع میده تا اطلاعات حسابتونو اپدیت کنید

من بارها استفاده کردم از خدمات این سایت و مشکلی نداشتم و تیم پشتیبانی بسیار قوی داره فقط سعی کنید در سایت عضو باشید تا همیشه بتونین اطلاعات سفرهاتونو مدیریت کنید از طریق پنل مخصوص اعضا

فقط نکته دیگه اینکه امکان فهرست کردن نتایج بر اساس قیمت هتل وجود داره و حتما توصیه میکنم از امکانات جستجوی پیشرفته هتل استفاده کنید

مثال : هتل های 3 ستاره شامل صبحانه نزدیک مرکز شهر با امکان کنسل کردن رایگان و همراه اینترنت مجانی

شما میتونید همه این گزینه ها را در جستجوی پیشرفته تیک بزنید تا نتیجه نزدیک تری بدست بیاد
همچنین با اضافه کردن شماره موبایل صاحبخانه ها به موبایل خودتان، با نرم افزار های وایبر، تلگرام ، واتزآپ یا ایمو مستقیما با آنها صحبت کنید و قرار نهایی بگذارید. آنها میتوانند خانه های بهتری به شما پیشنهاد کنند و عکس آنها را برای شما بفرستند.
همچنین شما با علامت زدن خانه تان روی گوگل مپ و روشن کردن جی پی اس کاملا مسیر برایتان مشخص میشود و نیازی نیست حتی از یک نفر برای پرسیدن آدرس سوال کنید.ما اینکار را بارها و بارها انجام دادیم و نسبت به سفرهای قبلی که این تجربه را نداشتیم خیلی راحتتر بودیم.

ساعتی که ما به تفلیس رسیدیم شاید بتوان گفت زیباترین زمان برای دیدار از شهر بود. اکثر ساختمانهای قدیمی، با نور پردازی زیبا تزئین شده بود و خیابانهای زنده این شهر برای هر گردشگری جذاب بود. سنگفرش خیابانهای تفلیس حس و حال قدم زدن در شهرهای اروپایی را به آدم میدادو مردم از همه اقشار در حال رفت و آمد و ماشینهای مدل بالا و گرانقیمت (البته گران برای ما ایرانیها)  و بعضا راست فرمان!! در شهر حرکت میکردند. البته یکی دو سمند تاکسی هم دیدیم.

نقاشی باستانی از تفلیس

گرجستان

تفلیس باستان (عکس رنگی شده)

چون تمرکز ما بیشتر در هنگام ورود به تفلیس بر روی یافتن خانه رزرو شده بود، زیاد وقت چرخیدن نداشتیم و این مناظر را گذری دیدیم.
ما در تفلیس دو آپارتمان رزرو کرده بودیم که آپارتمان اول مقبول واقع نشد و نپسندیدیم ولی آپارتمان دوم که آپارتمانی شیک بازسازی شده در مرکز شهر بود را خوشمان آمد و همان را به قیمت شبی 130 دلار کرایه کردیم. کلا خانه و آپارتمان در گرجستان ارزانتر و شیک تر از ارمنستان است)
این آپارتمان که فردی به نام دیوید، دلال آن بود و مارا مستقیما همراه با صاحبخانه به آن منزل برد (این که خود صاحبخانه هم آنجا بود خیال مارا تا حدی راحت کرد) خانه بسیار شیک،  کاملا مبله ، حمام آن دارای جکوزی ماساژور دار، اینترنت وای فای پرسرعت(این هنوز برای ما ایران ها یک مزیت است!!) و حتی وسایل ورزشی نیز داخل خانه وجود داشت.

خانه کرایه ای در تفلیس

اینبار برخلاف ارمنستان تختخوابها بسیار تمیز و سه اتاق خواب با کمدهای جادار و دو حمام و توالت و آشپزخانه مجهز، خستگی سفر را از تن ما به در کرد. و این موضوع باعث شد با خیال راحت و لذتی بیشتر در تفلیس به گشت و گذار بپردازیم.

تفلیس

اتوبوس ایرانی تفلیس

در این شهر جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که میتوانید با تاکسی و مترو و اتوبوس به نقاط مختلف آن سفر کنید.
ما یکبار برای رفتن به یک رستوران از مترو تفلیس استفاده کردیم که مترو هم نفری دولاری بود. نمونه کارت مترو تفلیس را در زیر مشاهده میکنید:

کارت مترو تفلیس

در این شهر حتما از تله کابین و ترن برقی به سمت برج مخابراتی شهر است دیدن کنید. برای گرفتن بلیط ترن شیبدار آن (فانیکولار) هم لازم است که یک کارت 2 لاری بگیرید و این کارت را بابت هر نفر 1.5 تا 2 لار شارژ کنید و با این کارت از امکانات شهر بازی بالای کوه (چرخ و فلک بسیار زیبا،ترن هوایی و...)هم استفاده کنیدما ترن هوایی را سوار شدیم و با اینکه طول مسیر آن کم بود ولی واقعا میارزید (حتما سوار شوید) . ما به چرخ وفلک نرسیدیک چون تا 8 شب بیشتر کار نمیکرد. کلیساها و عبادتگاههای باستانی و قدم زدن شب هنگام در خیابانها ومیادین و مجسمه های زیبای این شهر را فراموش نکنید.

تفلیس

نمونه بلیط الکترونیک این پارک

رستوران ایرانی هزار و یک شب تفلیس هم با موسیقی زنده و رقص پذیرای شماست. البته باید حتما دو سه روز قبل از رفتن جا رزرو کنید. زمانیکه ما زنگ زدیم جا برای دو روز تکمیل بود و نتوانستیم جا رزرو کنیم. رستورانهای گرجی هم با موسیقی زنده و رقص محلی از شما استقبال میکنند میتواند تجربه جالی برای شما باشد. البته غذاهای گرجی شاید به مذاق ایرانیها زیاد جور در نیاید (کمی بی مزه است) ولی من شخصا از امتحان کردن آن پشیمان نیستم.

رستوران تفلیسی

در تفلیس هم به مانند ایروان فروشگاهها و صرافی ها 24 ساعته در اکثر نقاط شهر باز هستند، به علاوه اینکه در تفلیس رستوران های معروف فست فود مانند مکدونالد ، ساب وی و ... هم 24 ساعته باز هستند. این خودش یک مزیت است. چراکه چنانچه شب دیر به منزل میروید و حوصله یا توان غذا درست کردن ندارید، به فست فود میروید و دیگر گرسنه نمیمانید.

یک شعبه رستوران مک دونالد در تفلیس

یک سوپر مارکت 24 ساعته در تفلیس

یک شعبه رستوران ساب وی در تفلیس در ساعات اولیه صبح

شعبه رستوران کینگ در یکی از مراکز خرید تفلیس

رستوران ساب وی تفلیس در ساعات اولیه صبح

یک شعبه رستوران مک دونالد در تفلیس

فروشگاهها و مراکز خرید بزرگ تفلیس شامل تبلیسی مال (تفلیس مال) ، ایست پوینت (که تازه افتتاح شده و خیلی شیک وبزرگ است و طراحی معماری آن در کشورهای منطقه منحصر به فرد است) و لیلو مال که بیشتر شبیه بازار روز خودمان است و به اصطلاح ارزان فروش هستند. در این بازار با زبان ترکی استانبولی به راحتی میتوانید با فروشندگان ارتباط بگیرید. کلا در گرجستان تعداد زیادی از مردم ترکی استانبولی بلد هستند و این تعداد در باتومی به دلیل نزدیکی با مرز ترکیه بیشتر هم میشود.
عکسهایی از مرکز خرید تفلیس مال :

مرکز خرید تفلیس مال

عکسهایی از مرکز خرید ایست پوینت تفلیس:

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس

در بازارهای تفلیس مال و ایست پوینت انواع برندهای معروف پوشاک ترک و اروپایی وجود دارند و در هر کدام از این بازار ها شعبه های معروف فست فود و سوپر مارکت و مهد کودک موجود است و خانمها با خیال راحت میتوانند خرید کنند.

نمایندگی مک دونالد در مرکز خرید ایست پوینت تفلیس

پیشنهاد میکنم در ایروان گاردن مال ارمنستان ، تفلیسی مال و ایست پوینت گرجستان حتما کباب جوجه و پیتزایی که به صورت اسلایسی فروخته میشود را امتحان کنند. برنج هم دارند که خیلی بیمزه و بینمک است.

پس از آن هم میتوانید به لیلو مال بروید که کمی از ایست پوینت دورتر است (نزدیک فرودگاه) ولی اجناس ارزان قیمت و کم کیفیت ( از اجاق گاز ایرانی بگیر تا رسیور و آبگرمکن و موکت و پوشاک و پارچه و ....) در آن پیدا میشود. اگر قصد خرید اجناس ارزان قیمت و بنجل ندارید رفتن به این بازارفقط وقت شما را تلف میکند.

عکسهایی از مرکز خرید لیلو مال تفلیس:

مرکز خرید لیلو مال تفلیس

از دیگر بازارهای معروف تفلیس که ما وقت رفتن به آنها را نداشتیم:  سوونیرز ، درای بریج (بازار دستفروشی اجناس خرده ریز و صنایع دستی) ، جی ان بی وای ، واگزال ، فنیکس ، کارفور و گود میل میتوان نام برد.
پس از سه شب اقامت در تفلیس ظهر روز سوم به سمت باتومی به راه افتادیم. اگرچه این راه در حال ترمیم است و کلا خوب است، اما به دلیل تک لاین و باریک شدن جاده بهتر است در روشنایی روز در این جاده حرکت کنید.
در راه رستوران و پمپ بنزینهای متعددی وجود دارند و همچنین در قسمتهایی از این جاده مناظر طبیعی زیبایی میبینید و خوردن نهار یا یک عصرانه در این مناطق پیشنهاد میشود.

نمونه غذاهای تفلیس گرجستان

ما قبل از حرکت باز هم از طریق سایت بوکینگ دات کام اقدام به رزرو اتاق کرده بودیم و وقتی به باتومی رسیدیم مستقیما به سمت خانه رزرو شده حرکت کردیم و با شممار درج شده در این سایت تماس گرفتیم و فردی به نام آندره که پسر خوب و پر انرژی بود به استقبال ما آمد و اتاقها را که در طبقه 23ام یک برج بود تحویلمان داد که هر کدام از اتاقها مخصوص دو نفر و یک سوئیت کامل(با حمام دستشویی و آشپزخانه و وسایل کامل و اینترنت و تلویزیون کابلی)  بودند. این سه اتاق را برای 2 شب به قیمت 400 لاری (برای تمام اتاقها) کرایه کردیم. از آندره پرسیدم که باز هم از این خانه ها دارد؟ گفت اکثر اتاقهای این طبقه متعلق به من است. ما گفتیم چه مرد پولداری!!! و او گفت: پولدار نیستم، بلکه قلبم بزرگ است!!

آپارتمان رو به ساحل ما در شب و روز منظره زیبایی داشت و از پنجره میشد کرانه دریای سیاه را به راحتی دید.

شهر باتومی که شهر توریستی گرجستان است، دارای مراکز تفریحی، رستوران، کازینو (قمارخانه)،دیسکو، ساحل و تفریحات آبی است. و قدم زدن و دوچرخه سواری در خط پارک ساحلی سنگی آن میتواند لذت بخش باشد. قابل ذکر است که عمده خط ساحل باتومی شنی نیست و برای رفتن به آنجا دمپایی همراه داشته باشید.

باتومی شهر توریستی گرجستان

همان طور که قبلا هم گفتم یکی از علایق شخصی من رفتن به کافه و دیسکو ها صرفا برای وقت گذرانی و خوش بودن و رقصیدن است واینبار هم در باتومی با دوستان قرار بر رفتن به یکی از دیسکوهای باتومی را کردیم اما متاسفانه باید چند نکته و تجربه شخصی خودم را ارتباط با دیسکوها و کازینوهای تفلیس خدمتتان عرض کنم.
کازینو محلی است که شما برای تفریح پول قمار میکنید و در اکثر اوقات بازنده هستید (درآمد  قمارخانه ها هم از طریق جیب مبارک شماست). پس تکلیف کازینو و قمارخانه معلوم است.
اما یک نمونه از مراجعه بنده به همراه دوستانم به یکی از دیسکو های کلاه بردار باتومی را بشنوید، شاید برای  شما درس عبرتی شود. همین اول هم میگویم در باتومی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی به دیسکو نروید.
شب دوم اقامتمان در باتومی از طریق صاحبخانه فردی به ما معرفی شد که ما را به مثلا یک دیسکوی ارزان و خوب ببرد.
او با ماشین خود به دنبال ما آمد و مارا به دیسکویی به نام ایکس ایکس ال برد که ما تعجب کردیم، چون ظاهر و اسم دیسکو شبیه دیسکوهای استریپ بود و ما دنبال چنین دیسکویی نبودیم.
به هر حال آن فرد به ما گفت که این دیسکو معمولی است و حتی ورودی هم ندارد!!!
در شهر باتومی دیسکو نروید!!!

حلا بشنوید شرح حال ما را در دیسکو کلاه بردار ایکس ایکس ال باتومی: به محض ورود (طبق تجربیات قبلی) من به همراه یکی دیگر از دوستان برای دیدن منو و قیمتها داخل رفتیم و با مسئول بار دیسکو صحبت کردیم و آبجو را نفری 10 لار که برای 5 نفر میشد 50 لار که با مخلفات چیزی حدود 60 70 لار قابل پیش بینی بود.
داخل که رفتیم جز ما سه چهار تا از دختران دیسکو آنجا نشسته بودند که ما بی توجه به آنها رفتیم و یک گوشه نشستیم.
ناگهان دی جی دیسکو شروع به  نواختن آهنگهای ایرانی کرد و ماهم خوشحال و شاد وسط پریدیم و شروع به رقصیدن کردیم، در حین رقصیدن ما هم یکی دوتا ترقه کاغذی (از آنهایی که کاغذ رنگی روی شما میریزد و در تولدها استفاده میشود) بالای سر ما ترکاندند و یکی دو بار هم دوستان ما شیطنت کردند و رفتند کنار دختران دیسکو و با آنها در حد 2 دقیقه صحبت کردند و کل برنامه ما با 5 آبجو و مقداری چیپس و پسته شامی در دیسکوی XXL  باتومی تمام شد. در همین حین یکی از دوستان ما که از دیسکو راضی نبود به تنهایی به دیسکوی دیگری در باتومی رفت و از ما جدا شد که بعدا فهمیدیم سر اوهم کلاه رفته است. ما بعد مقداری رقصیدن چون خسته بودیم و مقداری هم راه تا خانه پیاده راه داشتیم برای حساب و کتاب به کنار بار رفتیم.
وقتی صورت حساب دیسکو را دادند برق از کله ما پراند. مبلغ ناقابل 686 لار گرجستان!!! یعنی مبلغی بیش از یک میلیون تومان!!!
وقتی موارد صورتحساب را جویا شدیم فهمیدیم که حتی هر کدام از ترقه های کاغذی را هم با ما 20 لاری حساب کرده بودند!!! همچنین ورودی که قرار بود نگیرند نفری 20 لار گرفتند و تعدادی هم مشروب و نوشابه انرژی زا و سیگار که ما اصلا رنگ آنها را هم ندیده بودیم به حساب ما زدند و گفتند اینها را خانمهایی که شما با آنها صحبت کردید به حساب شما سفارش دادند!!!
بر همه ما مشخص شد که اینها تنها بازی بوده برای تلکه کردن ما و حالا از ما اصرار که این ها را شما اضافه حساب کردید و از آنها انکار که دوربین دیسکو تمام اینها را با مستند ثبت کرده است!!!
من به شخصی که مارا به این دیسکو آورده بود زنگ زدم و او به دیسکو آمد و حتی بعدا پای صاحبخانه ما آندره هم به ماجرا باز شد و من با او تماس گرفتم و او هم در دیسکو حاضر شد و کلی با بادیگاردهای دیسکو صحبت شد و در نهایت کار به تهدید رسید و آنها فقط پول مورد نظر را میخواستند. من حتی پیشنهاد زنگ زدن به پلیس را دادم اما آندره و دوستم پیشنهاد دادند اینکار را نکنیم چون قطعا طرف دیسکو و صاحب بار را خواهند گرفت و نهایتا مبلغ را به این افراد کلاّش پرداختیم و از دیسکو بیرون آمدیم.
حالا بشنوید از دوست دیگر ما که تنهایی به دیسکوی دیگری رفته بود. آنجا هم اورا چیزی حدود 150 لاری تلکه کرده بودند و اینجا بود که فهمیدیم دیسکوهای باتومی از راه کلاه برداری و شارلاتان بازی درآمد کسب میکنند و هرگز و با هیچ شرایطی نباید به دیسکوهای باتومی رفت.
از دیگر مکانهای دیدنی باتومی گرجستان ب پارک دلفین و آکواریوم و پارک آبی کنار ساحل و مجسمه و تندیس زن ومرد یا عشق که بسیار زیباست ، اشاره کرد.
بعد از دو شب اقامت در باتومی به سمت مرز ترکیه (سارپ) حرکت کردیم و خیلی زود به مرز رسیده و از آن رد شدیم. ترکها و گرجیها مدام در حال رفت و آمد به کشورهای همدیگر هستند و مرز در طول روز شلوغ است (آخر هفته ها مرز خیلی شلوغ میشود).

دلیل این موضوع هم گرانتر بودن بنزین ترکیه و همینطور اکثر مواد خوراکی و خرت و پرت های زندگی و لوازم یدکی ماشین هم در گرجستا ارزانتر است و ترکها برایشان صرف میکند که به گرجستان بروند و آنجاذ خرید کنند. ولی پوشاک و پارچه را گرجها از ترکیه میخرند. نکته مهم هم در هنگام ترک خاک گرجستان به سمت ترکیه این است که باک خود را (به دلیل ارزانتر بودن بنزین) در گرجستان پر کنید ولی لباس و پوشاک را بگذارید در ترکیه بخرید زیرا برای مثال قیمت لباس در فروشگاههای ال سی وایکیکی تفلیس با شعبه این فروشگاه در ترکیه به طور متوسط 30 درصد تفاوت قیمت دارد و در ترکیه ارزانتر است و  ضمنا شما بعد از رد کردن مرز گرجستان و ترکیه میتوانید در همان شهر مرزی سارپ توقف کنید در بازار استانبول (اسم بازار مرزی سارپی) همه مایحتاج پوشاک خود را(تمامی برند های معروف ترک در این بازار هستند) با قیمتی ارزانتر از جاهای دیگر تهیه کنید و مستقیم به سمت ایران حرکت کنید.

شهر مرزی سارپ - بازار استانبول (اسم بازار مرزی گرجستان و ترکیه)

نمونه فاکتور ال سی واکی کی بازار استانبول (بازار مرزی گرجستان و ترکیه) که دلار هم قبول میکرد

بعد رسیدن به شهر آرتوین ترکیه و عبور از آن دو مسیر برای رسیدن به مرز بازرگان وجود دارد که ما مسیر پایین را انتخاب کردیم (مسیر ارزروم و آگری و نهایتا دوگوبایزیت که انصافا مسیر خلوت و امنی و خوبی بود و کیفیت جاده هایش خوب بود.) و مسیر بالا هم که ظاهرا پیچ خمش بیشتر است و از شهر ایقدیر عبور میکند که ما نرفتیم.
بعد از طی کردن مسیر (حدود 8 ساعت) به مرز بازرگان رسیدیم و پس از رد شدن بی دردسر از مرز ترکیه دوباره تمام اسباب و وسایل ما بیرون ریخته شد و به این شیوه از ورود ما به کشورمان استقبال شد.
نمیدانم چرا مرزبانی ما که اینقدر حساس است حداقل خود را به تجهیزات پیشرفته اسکن وسایل و تشخیص لیزری (که همه کشورها دارند) مجهز نمیکند و حتما باید به شیوه سنتی تمام اسباب اثاثیه مردم را روی زمین پخش کنند و با دست بگردند.
در این شکی نیست که این کار برای حفظ امنیت کشور خودمان است اما آیا روشهای دیگری برای انجام اینکار وجود ندارد؟
در پایان هم مروری بر باید و نبایدهای سفر به ارمنستان و گرجستان میکنم:
وسایلی که بهتر است در سفر به ارمنستان و گرجستان ببرید (اگر با ماشین شخصی میروید * دارها را حتما همراه ببرید)
1.       پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
2.       پول نقد به صورت دلار (ریال ارزشی در آن سوی مرزها ندارد)
3.       *مدارک ایرانی و کاپوتاژ ماشین + گواهینامه بین المللی (پلاک بین المللی ماشین را با بست کمربندی باید لب مرز نصب کنید)*
4.       پسته، آجیل، خشکبار،تخمه آفتابگردان و ...
5.       خیارشور ریز (خیارشورهای ارمنستان و گرجستان شیرین و بزرگ هستند)
6.       چای کیسه ای و فلاسک
7.       نان لواش (چند بسته) نکته: برنج تایلندی و آرژانتینی در ارمنستان و گرجستان موجود است.
8.       *زیرانداز و چادر و گاز پیکنیکی( اگر میخواهید در جاده های این شهرها لحظاتی اتراق کنید).*
9.       ملحفه سفید (در آپارتمانهای نه چندان تمیز ارمنستان به درد شما میخورد)
10.   دمپایی (حتی هتلها هم اکثرا دمپایی ندارند)
11.   لیوان یکبار مصرف کاغذی (خیلی به درد خورد)
12.   *زنجیر چرخ و لوازم یدکی که فکر میکنید شما را در راه اذیت کنند (مانند: تسمه،لامپ،تیغه برف پاک کن، فیوز و ایزار تعمیر)
13.   لاستیک اضافی (اگر لاستیکتان کهنه یا مشکوک است)
14.   لب مرز نوردوز به چیزی حدود 40000 تا 50000 درام پول نقد احتیاج دارید. در شهر صوفیان یا لب مرز چنج کنید.
15.   شارژر داخل ماشین (با قابلیت کار با فندک اتومبیل)
مواردی که لازم نیست در سفر به گرجستان و ارمنستان همراه ببرید:
1.       لوازم بهداشتی سنگین و جاگیر (البته بردن مقدار موردنیاز شامپو و صابون مسافرتی خوب است)
2.       میوه – آب – شکلات – قهوه و ....
3.       مرغ حلال (در تمام فروشگاهها موجود است)
جاهایی که در ارمنستان و گرجستان بهتر است نروید:
1.       اگر با خانواده هستید دیسکوهای ایرانی نروید( حتی اگر مجرد هم هستید و از محیط های شلوغ خوشتان نمی آید همینجا میگویم نروید)
2.       در شهر باتومی به هیچ وجه دیسکو نروید ( ماجرای کلاه برداری دیسکوی XXL باتومی از مارا نقل کردم)
3.       کازینو و قمارخانه اگر میلیاردر نیستید، نروید.

4.       در گرجستان به مناطق خود مختار و جدایی طلب نروید

1 comment:

1. دانلود سفرنامه سفر زمینی به گرجستان و ارمنستان و برگشت از ترکیه به صورت مصور و پی دی اف: